

FUB Västra Götaland webbcafé: Om att få ett barn med diagnos – och rädslan att förlora henne 23 mars
Publicerad:
Tid: Tisdagen den 23 mars kl 18.00 – 19.00.
Var: Webbcafét är digitalt via Teams.
”Mina ben viker sig och jag famlar efter den vita snuttefilten med rosa ränder av flanell. Snabbt liksom kastar jag den över hennes nackparti. Puh … nu syns det inte längre. Mitt barn har inte Downs syndrom, det ser jag klart. Men så lyfter jag på filten och hjärtat hamrar så att jag kan höra mina egna hjärtslag. Nu syns det igen. En bra stund står jag så. Filt på, filt av. Downs syndrom. Inte Downs syndrom. Jag tänker på barnmorskans ord. ”När jag tog emot er flicka och höll min hand runt hennes nacke kände jag att hon har ovanligt mycket nackskinn, det kan vara ett tecken på Downs syndrom.” Hon har ringt efter barnläkaren.”
Utdrag ur boken ”Jag behöver Hedvig”
Jessica Roos Rahmquist, journalist och författare till boken Jag behöver Hedvig, delar med sig av tankar och känslor det innebär att få ett barn med Downs syndrom, och om rädslan att förlora henne.
Anmäl dig till vg@fub.se
Meddela namn och till vilken mailadress du vill ha länken till webbcaféet. Webbcafét är digitalt via Teams.
Anmälan tas emot fram till att webbcaféet startar.
Mötesrummet öppnar 17.45 så att alla har möjlighet att testa ljud och bild i lugn och ro