Information om resor med Västtrafik för personer med färdtjänst.

Reshjälpskort

Reshjälpskort – för dig som behöver hjälp på din resa med Västtrafik. Du som är färdtjänstberättigad i någon kommun inom Västra Götaland och Kungsbacka kan ta med en vän/ledsagare som hjälp på din resa med den allmänna kollektivtrafiken. För att kunna göra detta behöver du ansöka om ett reshjälpskort.

Reshjälpskortet kostar ingenting och gäller för resor inom Västra Götalandsregionen och med det får du som är färdtjänstberättigad ta med någon avgiftsfritt. Du betalar själv för din egen resa. Kortet gäller i åtta månader från att vi behandlar din ansökan.

Ansökan

Du ansöker genom att fylla i blanketten ”Ansökan om Reshjälpskort” tillsammans med ditt färdtjänst intyg/ beslut/kort. Ansökan skickas in per mail till reshjalpskort@vasttrafik.se eller med brev till Västtrafik AB, Reshjälpskort, Box 405, 40126 Göteborg.

För att få reshjälpskort krävs:

  • att du är färdtjänstberättigad med intyg/beslut från någon av kommunerna inom Västra Götaland.
  • att du blir registrerad som kund hos Västtrafik. • att du har en mailadress (för att bli registrerad som kund hos Västtrafik).
  • att du godkänner Västtrafiks hantering av personuppgifter.

När du reser

Reshjälpskortet är personligt och ditt namn är tryckt på biljetten, det innebär att du ska kunna legitimera dig vid resa. Du som färdtjänstberättigad betalar själv för din resa med Västtrafiks periodbiljett, kontoladdning, enkelbiljett och lånar ut reshjälpskortet till den som reser med dig. När ni går ombord visas reshjälpskortet för kortläsaren. Reshjälpskortet gäller endast för resor i kombination med annan biljett från Västtrafik, du kan alltså inte resa själv på den utan den gäller för den som följer med dig på din resa.

Tänk på att medföljande erbjudande inte gäller på kortet. Reshjälpskortet är giltigt i hela regionen (motsvarar Västtrafiks biljett Regionen Runt) och gäller i åtta månader. Efter åtta månader måste du göra en ny ansökan. När du reser på fordon som inte har kortläsare behöver du ett giltighetsbevis/kortinspektion som visar vad som finns på kortet, detta kan du få i våra butiker eller hos våra ombud. Det kan också vara bra att söka efter information om vad som gäller vid resor och delbetalning hos andra samarbetspartners.

Senast uppdaterad:
januari 14, 2020