
FUB:s rapport om skolan visar brister
Publicerad:
Riksförbundet FUB har undersökt hur skolan fungerar för elever i den anpassade grund- och gymnasieskolan (tidigare särskolan).
FUB frågade över 400 föräldrar om vad de tycker fungerar bra och sämre för deras barn i skolan.
Undersökningen visar till exempel att det är viktigt att lärarna ska ha pedagogisk utbildning för att eleverna ska utvecklas i sitt lärande. Men många lärare har inte sådan utbildning.
FUB vill att regeringen tar reda på hur det kan bli fler behöriga lärare i den anpassade grund- och gymnasieskolan.
Föräldrarna svarar också att de måste lägga mycket tid och kraft på att deras barn ska få den utbildning som de har rätt till.
– Det är inte föräldrarna som ska ta det ansvaret, säger Christina Heilborn, förbundssekreterare för Riksförbundet FUB.

Undersökningen visar att stödpersonal, som elevassistenter, har ett stort ansvar för eleverna. Därför behöver de mer kunskap och utbildning i vad det betyder att vara en elevassistent och vad IF är. FUB vill därför att det införs en grundutbildning för elevassistenter.
Läs hela rapporten under Bilagor.
I september kommer en lättläst sammanfattning av rapporten.
I september blir det också webbinarier med de som gjort rapporten. Robert Öberg, FUB:s ombudsman för skola och utbildning och FUB:s arbetsgrupp för skola och utbildning kommer berätta om resultatet av FUB:s skolenkät.
Läs mer
– I vår rapport föreslår vi flera åtgärder från politiskt håll. En av dem är att regeringen omgående utreder hur bristen på behöriga lärare kan lösas, säger Christina Heilborn.
Den anpassade grund- och gymnasieskolans (namnet på skolformen som tidigare kallats särskola tas i bruk den 2 juli 2023) uppdrag handlar om att eleverna ska få en god grund för att aktivt kunna delta i samhället, kunna fortsätta utbilda sig och utvecklas till självständiga individer. Detta ska de få göra utifrån sina egna förutsättningar och behov med rätt stöd och anpassning av undervisningen.
Riksförbundet FUB:s enkätundersökning visar på flera brister i hur skolornas uppdrag uppfylls, vilket tydligt illustreras i att enbart 22% av de tillfrågade föräldrarna svarar att de skulle rekommendera sitt barns skola till en förälder med barn med liknande behov.
– Vi hoppas att politikerna en gång för alla satsar på att elever med intellektuell funktionsnedsättning ska få en likvärdig skolgång som den i grund- och gymnasieskolan, säger Christina Heilborn, förbundssekreterare för Riksförbundet FUB.
