
Dåligt fungerande LSS-verksamheter under sommaren
Publicerad:
I september skickade Riksförbundet FUB ut en digital enkät för att ta reda på hur LSS-verksamheter har fungerat under sommaren.
Resultatet är mycket nedslående:
- Mindre än hälften är nöjda med hur sin eller sin närståendes dagliga verksamhet har fungerat under sommaren.
- Nästan 50% är inte nöjda med hur sin eller sin närståendes LSS-bostad har fungerat under sommaren.
- Hela 62% rapporterar att det inte gjordes någon planering inför sommaren med den som bor i en LSS-bostad eller de närstående.
- Svaren på frågan ”Vem ansvarar för den dagliga verksamheten/LSS-bostaden, när enhetschefen har semester?” visar på mycket dålig kommunikation. Några exempel på svar: ”Jag vet inte, det var oklart”, ”Vi har inte fått någon information”, ”Ingen tydligen”, ”Vi själva”.
- Svaren på frågan ”Är det något mer du vill berätta för FUB angående hur LSS-verksamheterna har fungerat under sommaren?” målar upp en mycket dyster bild i många kommuner. För många blev sommaren en stor besvikelse med mycket ensamhet.
Inför sommaren 2024 kan FUB använda enkätresultaten för att i god tid lyfta frågan i kommunerna.