Hoppa till innehåll

Lättläst text

Skriven text används mycket i vårt samhälle. 
Därför är lättlästa texter väldigt viktiga
för den som har svårt att läsa. 
I projektet Begriplig text finns mer kunskap. 

Se film om projektet. 

Besök Begriplig texts webbplats.

Kommuner, regioner och olika myndigheter  
skriver många brev, broschyrer och annan information.  
All sådan information ska finnas på lättläst. 

Bildstöd, t.ex. Pictogram och foton kan göra det lättare 
att förstå broschyrer, brev och böcker. 

Pictogram är bilder som visar vad ord betyder. 

Läs mer om Pictogram under Läs mer. 

Radio och TV ska ha program på lätt svenska. 
På internet ska man också använda film  
och få text uppläst. 

Läs mer

Pictogram

Det finns olika bildstöd med symbolsystem. Pictogram är utvecklat av Specialpedagogiska Skolmyndigheten (SPSM). En pictobild är vit mot en svart bakgrund. Varje bild representerar ett objekt eller begrepp. Läs mer på Pictogram.se