Tom

Lättläst med Gunilla

Gunilla Karlsson arbetar på biblioteket och vill att vi ska läsa mera. Det finns många bra böcker att låna på biblioteket. Gör ett besök på nya biblioteket på Argus så kan Gunilla visa dig hur det går till och vad det finns för böcker.

Det är mycket som är inställt under Corona-pandemin men att läsa böcker kan man alltid göra.
Nu går vi in i höstmånaderna och det blir mysigt att krypa upp i soffan med en bok. Här är tips på lättlästa böcker från Gunilla.

Aldrig mera mobbning av Jan -Ewert Strömbeck handlar om hur barn och vuxna som mobbas kan hantera sin situation. En sorts handbok, alltså. Illustrerad.

Nils Holgerssons underbara resa av Selma Lagerlöf
Nils förvandlas till pyssling och reser genom hela Sverige fastklamrad på en gåsrygg. Han får uppleva Sveriges alla landskap, deras djur, natur och särmärken. Samtidigt genomgår Nils en inre resa. Han har nämligen inte alltid varit så snäll, nej han har varit lat och sur. När han till slut kommer hem har han lärt känna både Sverige och sig själv.

Sköldpaddan av Florence Seyvos
Sköldpaddan Iris bor med sin käraste vän Vive i en koja i skogen. Så plötsligt en dag dör Vive och Iris blir ensam. Hon stretar på med vardagens bestyr i sin lilla koja. För att stå ut skriver hon brev till sig själv undertecknade Vive. Men till slut räcker inte det. Kojan påminner för mycket om Vive.

Under ett rött paraply av Maria Frenborg
Under ett rött paraply handlar om Helena som är lärare, precis som författaren själv. Helena flyttade till staden där hon bor för tre år sedan och är fortfarande väldigt ensam. När hon går en promenad med sin hund Ture träffar hon Isak och hunden Zlatan.

Serum av Mårten Melin
”En gång till! En gång till!” ropar publiken och Maja, Fille och de andra i Serum går ut och spelar en låt till. Musiken och bandet är Majas hela liv och det finns inget hon älskar lika mycket som att stå på scen och spela bas. Men den lyckade konserten blir inte början på något stort, som Maja trott och hoppats, utan istället blir den början på något helt annat.

Vill du veta mer om Lättläst så gå in på MTM (Myndigheten för tillgänglig medier).

Studieförbundet Vuxenskolan har en bokcirkel som heter Bokglitter. Vill du vara med så kan du kontakta Vuxenskolan.

Böcker som Gunilla tipsat om förut hittar du under Läs mer.

Nästa gång Gunilla presenterar böcker blir i januari 2021.

Läs mer

Senast uppdaterad:
september 1, 2020