Tom

Lättläst med Gunilla

Gunilla Karlsson arbetar på biblioteket och vill att vi ska läsa mera. Det finns många bra böcker att låna på biblioteket.
Det nya biblioteket finns inne i kulturcentrum Argus.

Nu ser vi framemot en härlig sommar utan pandemi. Gunilla har plockat fram lite lämpliga böcker för sommaren och lite förberedelser inför det kommande valet i höst. Det är viktigt att rösta och du vet väl att ALLA har rätt att rösta och kan får hjälp med det.

Valskola
Valskola 2018.
I boken får du lära dig om demokrati, riksdag kommuner och regioner. Du får lära dig om olika partier och hur det går till att rösta.
Klicka här för att komma till Valskola 2022 som finns som pdf.fil.

Demokrati
Smart att veta om Demokrati av Kerstin Lindblad och Misse N Josefsson
I den här boken får du läsa om demokrati och hur den fungerar i Sverige i en lättläst text. Man får reda på vem som gör vad i regering och riksdag, hur man röstar i allmänna val samt vilka partier som finns och vad de står för.

På fri fot
På fri fot av Arsene Lupin
Arsène Lupin är trött på livet i fängelset. Han planerar att fly. Samtidigt pågår rättegången mot honom. När han väl lyckas fly sker det på ett sätt som ingen hade kunnat ana.

Kraken
Kraken av Anders Fager
En mörk natt mitt under kalla kriget går en sovjetisk ubåt på grund utanför Karlskrona. Det är längesedan nu, men Kindwall har fortfarande mardrömmar. Kan fortfarande känna skräcken.
För han är en av få som vet varför den gick på grund. Och sanningen är så fasansfull att den aldrig får komma ut. Aldrig någonsin …

Förortssnuten
Förortssnuten av Hanif Azizi och Markus Lutteman
Förortssnuten är en verklighetsbaserad berättelse om flykt, utanförskap, radikalisering och livet i svenska förorter. Det är också en historia om vänskap, sammanhållning och en poliskår som kämpar mot brutalitet.

Beethovens tia
Beethovens tia av Brian Harvey
Frank Ryan lever ett lugnt liv som pianotekniker och jazzpianist. Men plötsligt förändras allt. En äldre dam ger Frank ett häfte med noter. Dagen därpå är hon död, och mystiska personer söker upp Frank. Det måste vara något speciellt med de där noterna … Frank dras in i ett äventyr som han aldrig hade kunnat drömma om

Vill du veta mer om Lättläst så gå in på MTM (Myndigheten för tillgänglig medier).

Böcker som Gunilla tipsat om förut hittar du under Läs mer.

Nästa gång Gunilla presenterar böcker blir i september 2022.

Läs mer

Senast uppdaterad:
april 30, 2022