Tom

Lättläst med Gunilla

Gunilla Karlsson arbetar på biblioteket och vill att vi ska läsa mera. Det finns många bra böcker att låna på biblioteket.
Det nya biblioteket finns inne i kulturcentrum Argus.

Efter en fantastisk sommar med mycket sol så gör hösten sitt intåg mer o mer. Gunilla har plockat fram en del intressanta böcker inför hösten. Bland annat en bok där du kan lära dig baka.

Goda grannar av Mattias Edvardsson.
Micke och Bianca lämnar storstan och flyttar med sina barn till ett lugnt villaområde i Skåne. Först verkar allt precis så perfekt som de har drömt om. Men när de lär känna sina grannar närmare kommer en obehaglig känsla smygande.
En dag blir Bianca påkörd av en granne och skadas allvarligt. Men var det verkligen en olycka? Polisen tvivlar och kanske Micke också. Vad har egentligen hänt mellan grannarna innan bilolyckan? Och varför är det just Bianca som blir påkörd?

Selma Lageröf
Selma Lagerlöf  Ett liv
Selma Lagerlöf var en av Sveriges mest kända författare. Hon fick Nobelpriset i litteratur och satt i Svenska Akademien. Hennes liv var spännande och framgångsrikt, och hon blev en förebild för många kvinnor. I en tid då kvinnor inte hade samma rättigheter och möjligheter som män, valde hon sin egen väg i livet.

Baka
Baka kakor av Mia Öhrn
Det är himla roligt att baka! Men det kan också vara svårt om man inte är säker på vad tsk betyder, eller om man lätt tappar bort sig i långa ingredienslistor. Hur känns en deg som är smidig? Hur mycket är en nypa salt? Går det att skriva enklare?

Rädd

Rädd av Anna Fisek (Ljudbok)
Det är inte farligt att bli rädd. Det bara känns så.
Rädsla tar sig uttryck på olika sätt. Den här boken förklarar på ett enkelt sätt rädsla från flera håll och perspektiv. Det är svårt att inte fnittra när man tittar på illustrationerna.

1984

1984 av George Orwell
Dystopin 1984 handlar om det framtida samhället Oceanien, där Storebror ser och övervakar allt. Winston Smith drömmer om ett annat liv. Går det att bli fri? Finns det något som partiet inte kan kontrollera? Kan det vara kärleken? Här skildras ett totalitärt samhälle med tydliga referenser till Sovjetunionen – men också med förutsägelser som med skrämmande precision har slagit in i samhället idag.George Orwells roman 1984 utkom första gången 1949, och är en av 1900-talets mest kända böcker.

Vill du veta mer om Lättläst så gå in på MTM (Myndigheten för tillgänglig medier).

Böcker som Gunilla tipsat om förut hittar du under Läs mer.

Nästa gång Gunilla presenterar böcker blir i Januari 2022.

Läs mer

Senast uppdaterad:
oktober 15, 2021