


FUB-Nytt på Lättläst- Klicka på Lyssnaikonen
Publicerad:
Detta är ett försök att göra FUB nytt på Lättläst ännu mer tillgängligt. Här kan du använda Lyssningsfunktionen så får du brevet uppläst.
”Ett samhälle, en värld där personer med utvecklingsstörning kan leva sitt liv som alla andra”.
Detta är FUB:s nya vision – den bestämdes vid ett möte i Stockholm i maj månad. En vision är ett mål, som till exempel föreningar, företag och kommuner kan försöka att sikta mot och klara av.
Riksklippans nya styrelse:
Kristine Petersson, Kalmar
Gunilla Karlsson, Falkenberg
Sara Brännström, Skellefteå
Anna Hildingsson, Lidköping (ordförande)
Jan Pettersson, Eskilstuna (vice ordförande), Markus Petersson, Helsingborg och
Per-Åke Berglund, Söderhamn.
Riksklippans styrelse ska nu jobba med
– Skolfrågor
– Valet 2018, påverka politiker
– LSS-Lagen
– FN-konventionen
– Äldrefrågor
Framtidsgrupp
Förbundsstyrelsen och de som jobbar på kontoret i Stockholm har bildat en grupp, som ska jobba med framtidsfrågor.
FUB behöver bli starkare.
Gruppen ska bland annat träffa Riksklippans styrelse och besöka olika Klippan-grupper ute i landet. Då kan Klippan säga vad de tycker att gruppen ska jobba med.
Aktiviteter i Falkenberg
Aktivitetskommittén har haft möte i augusti och planerat hösten och vinterns aktiviteter.
Midsommarfest
Vi hade som vanligt midsommarfest på Hambologen i Vinberg. Vädret var soligt och varmt. Gunnel och Kalle spelade och Eva höll i dansen. Vi hade lotterier och många vann. SIA-Glass bjöd på glass.
Loppis
Den 2 juli hade FUB loppis på Mötesplats Mölle. Vi började på fredagen med att sortera och lägga upp alla föremål. På lördagen öppnade vi klockan 09.00. Det kom ganska mycket folk och vi sålde många saker.
Pannkaksladan
Den 21 maj åkte 40 personer med Okome Buss ner till Höganäs för att besöka Pannkaksladan. Där fick man äta så mycket pannkaka man ville och det fanns många olika sorter.
Gården hade också många djur som vi gick runt och tittade på.
Grillning på stranden
I år hade vi tur med vädret när vi hade grillparty på Ringsegårds strand den 27 juli. Varmt och soligt. Många passade på att bada i havet och sedan grilla det man hade tagit med sig. Det blev en härlig kväll tillsammans.
Dans Fuego
Tisdag 23 augusti startar Laxringen sin Dans Fuego i Fajansskolans gymnastikhall. Laxringen har gjort rörelser till två nya låtar och hoppas att många kommer med och dansar i höst. Du behöver inte anmäla dig.
Bingo
Söndagen den 28 augusti har vi bingo i Runda Huset. Inbjudan gick ut i våras. Anmälan ska göras till Inger Myrén.
En tur med Sjöräddningen
Denna aktivitet är söndagen den 4 september. Inbjudan finns i detta utskick. Anmälan ska göras till Inger Myrén.
Stallet
Söndag den 11 september har Falkenbergs Ryttarförening bjudit in oss till stallet för att prova på att rida.
Inbjudan gick ut i våras. Anmälan ska göras till Inger Myrén.
FUB-Nytt på Lättläst!
Lämna gärna synpunkter på FUB-Nytt på Lättläst. Vad kan vi förbättra? Ring eller skicka e-post till Monica.