Hoppa till innehåll

FUB och Rädda Barnen: Diskriminera inte elever med IF!

Publicerad:

Riksförbundet FUB och Rädda Barnen har skrivit en debattartikel i tidningen Altinget. Den handlar om diskriminering av elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) i skolan.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har skrivit en rapport om diskriminering. I rapporten står att diskriminering i skolan i samband med funktionsnedsättning har ökat mycket.

Diskrimineringen handlar till exempel om bristande stöd och anpassningar, trakasserier och särskiljande av elever med funktionsnedsättning från andra elever.

Riksförbundet FUB och Rädda Barnen tycker att regeringen ska:

  • Ge Skolverket i uppdrag att ta fram mer statistik om den anpassade skolan.
  • Utreda hur man kan få fler behöriga lärare i den anpassade skolan.
  • Arbeta mer med att stoppa segregering och diskriminering i skolan.

Läs debattartikeln här!