


FUB:s skolrapport på lättläst
Publicerad:
Riksförbundet FUB har undersökt hur skolan fungerar för elever i den anpassade grund- och gymnasieskolan (tidigare särskolan).
Resultatet finns i en stor rapport från FUB: ”Att få vara sig själv och del av ett sammanhang”
Nu finns också en lättläst sammanfattning av rapporten. Rapporten finns under Bilagor.
Läs mer
FUB:s skolenkät
FUB frågade över 400 föräldrar om vad de tycker fungerar bra och sämre för deras barn i skolan.
Undersökningen visar till exempel att det är viktigt att lärarna ska ha pedagogisk utbildning för att eleverna ska utvecklas i sitt lärande. Men många lärare har inte sådan utbildning.
FUB vill att regeringen tar reda på hur det kan bli fler behöriga lärare i den anpassade grund- och gymnasieskolan.
Föräldrarna svarar också att de måste lägga mycket tid och kraft på att deras barn ska få den utbildning som de har rätt till.
– Det är inte föräldrarna som ska ta det ansvaret, säger Christina Heilborn, förbundssekreterare för Riksförbundet FUB.

Undersökningen visar att stödpersonal, som elevassistenter, har ett stort ansvar för eleverna. Därför behöver de mer kunskap och utbildning i vad det betyder att vara en elevassistent och vad IF är. FUB vill därför att det införs en grundutbildning för elevassistenter.