Hoppa till innehåll

FUB:s skolrapport på lättläst

Publicerad:

Riksförbundet FUB har undersökt hur skolan fungerar för elever i den anpassade grund- och gymnasieskolan (tidigare särskolan).

Resultatet finns i en stor rapport från FUB: ”Att få vara sig själv och del av ett sammanhang”

Nu finns också en lättläst sammanfattning av rapporten. Rapporten finns under Bilagor.

Läs mer

FUB:s skolenkät

FUB frågade över 400 föräldrar om vad de tycker fungerar bra och sämre för deras barn i skolan.

Undersökningen visar till exempel att det är viktigt att lärarna ska ha pedagogisk utbildning för att eleverna ska utvecklas i sitt lärande. Men många lärare har inte sådan utbildning.

FUB vill att regeringen tar reda på hur det kan bli fler behöriga lärare i den anpassade grund- och gymnasieskolan.

Föräldrarna svarar också att de måste lägga mycket tid och kraft på att deras barn ska få den utbildning som de har rätt till.

– Det är inte föräldrarna som ska ta det ansvaret, säger Christina Heilborn, förbundssekreterare för Riksförbundet FUB.

FUB:s förbundssekreterare Christina Heilborn Fotograf: Charlotte Ruckl

Undersökningen visar att stödpersonal, som elevassistenter, har ett stort ansvar för eleverna. Därför behöver de mer kunskap och utbildning i vad det betyder att vara en elevassistent och vad IF är. FUB vill därför att det införs en grundutbildning för elevassistenter.

Bilagor