När blir det mångfald i reklamen?

När ska reklamen i Sverige bli mångfaldig på riktigt? – FUB har skrivit en debattartikel i Dagens Media.

Personer med utvecklingsstörning syns sällan i det svenska samhället. När de väl syns är det nästan alltid som omsorgstagare och nästan aldrig som yrkespersoner. Den enda som syns i reklam är Mats Melin, alias ICA-Jerry.

I reklam för kläder finns det mulliga modeller, äldre modeller och modeller med olika hudfärg. Men var är alla människor med utvecklingsstörning?

I resten av världen har det hänt en hel del. På New York fashion weeks catwalk har nu två modeller med Downs syndrom gått. Madeline Stuart (bilden) var den senaste.

FUB har i rapporten ”Hur störd får man vara i ert varumärke” intervjuat 600 företag om de kan representeras av en person med lindrig utvecklingsstörning, i kundmötet och i reklam. Många marknadschefer är en positiva och kunderna är redo, men ändå tvekar företagen. Varför?

Låt personer med utvecklingsstörning synas i marknadsföringen, skriver Lillemor Holgersson, 1:e vice ordförande, och Kristina Heilborn, kommunikatör på Riksförbundet FUB i debattartikeln: När ska reklamen i Sverige bli mångfaldig på riktigt? – debattartikel i Dagens Media.

 

Publicerad:
måndag 2 november 2015
Nyhet från www.fub.se
Nyhet från www.fub.se
Nyhet från www.fub.se
hehejNyhet från www.fub.se