

Kognitiv tillgänglighet
För den som har svårt att förstå och minnas
är det viktigt med kognitiv tillgänglighet.
Samhället ska vara ordnat så att alla kan
- förstå information
- hitta
- känna sig trygga
Det är kognitiv tillgänglighet.
Text används mycket i vårt samhälle.
Därför är lättlästa texter viktigt
för den som kan läsa, men inte så bra.
I projektet Begriplig text finns mer kunskap.
Se en film här nedanför
och besök www.begripligtext.se.
Kommuner, regioner och olika myndigheter
skriver många brev, broschyrer och annan information.
All sådan information ska finnas på lättläst!
Pictogram och foton kan göra det lättare
att förstå broschyrer, brev och böcker.
Radio och teve ska ha program på lätt svenska.
På Internet ska man också använda film
och få text uppläst.
Tillgänglighet handlar också om
hur det ser ut i samhället.
till exempel på ett sjukhus
eller vid en busshållplats.
Det ska finnas tydliga informationstavlor
och skyltar med Pictogram och foton.
Besökare ska förstå var saker finns
och ska känna sig trygga.
Bra kognitiv tillgänglighet är också
att det finns en person att fråga.
Tillräckligt med tid är också tillgänglighet.
Man ska hinna tänka efter
och kunna fråga om man inte förstår.
Är det tillgängligt om läkaren
bara har tid att träffa dig i tio minuter?
Det finns bra hjälpmedel som fler borde få,
till exempel datorer med speciella program,
läsplattor, hjälpmedel för att förstå tid, pengar och annat.
Kognitiv tillgänglighet
Kognitiv kommer från ordet kognition.
Kognition handlar om hur hjärnan arbetar.
Hjärnan tar emot och tolkar det vi ser, hör och känner.
Det som hjärnan tar emot kommer vi ihåg en kort tid
och en del av det sparas i långtidsminnet.
Med hjärnans hjälp kan vi koncentrera oss
och lösa problem.
Vi kan använda språket och vi kan planera.
Den som har en intellektuell funktionsnedsättning
har problem med kognitionen.
Det betyder att hen kan ha svårt
att sortera ut vad som är viktigt
och att komma ihåg.
Det tar också längre tid att förstå
och en del saker förstår hen aldrig.
Det finns olika grader av intellektuell funktionsnedsättning,
men alla människor kan utvecklas
och lära sig nya saker, under hela livet.
Och det är inte bara med hjärnan som vi lär oss saker.
Känslorna hjälper också till.
Det är lättare att komma ihåg saker som händer
samtidigt som vi blir glada, ledsna eller arga.
Motivation spelar också roll
för att ta in ny information och lära sig saker!
Lag mot diskriminering
Den 1 januari 2015 kom en ny lag
om att dålig tillgänglighet är diskriminering.
Lagen gäller även för oss!
Därför ska kognitiv tillgänglighet finnas med
i arbetet för tillgänglighet.
Alla andra har också nytta av
information som är tydlig och lätt att förstå.
Och det är bra för alla
om det är lätt att hitta i offentliga miljöer.