
Förskola
Förskolan är en frivillig skolform som ingår i skolväsendet. Förskolan är till för barn i åldrarna 1–5 år.
Förskolan utgörs av tre delar: omsorg, utveckling och lärande. Utbildningen i förskolan ska utgå från en helhetssyn på barnen och barnens behov. Förskolan har ett viktigt uppdrag i att anpassa verksamheten och möta alla barn utifrån deras behov och förutsättningar (Lpfö18, 2018, s. 6–7).
Förskolan styrs av skollagen och läroplanen för förskolan (Lpfö18). Det finns ingen särskola inom förskolan, utan verksamheten i förskolan ska vara utformad för alla barn. I praktiken innebär det att förskolan ska anpassa sin verksamhet så att alla barn får möjlighet att delta, oavsett funktionsförmåga. Barn som tillfälligt eller varaktigt behöver mer stöd och stimulans i sitt lärande ska få det stödet. Stödet ska utformas med hänsyn till barnets behov och förutsättningar (Lpfö18, 2018, s. 6–7).
Det finns dock inga generella bestämmelser för hur förskolor ska organisera sitt arbete med särskilt stöd, vilket medför att det ser olika ut i olika kommuner. Men utgångspunkten är enligt skollagen att alla barn ska kunna delta i förskolans verksamhet och det är rektorns ansvar att säkerställa det (Lpfö18, 2018, s. 6–7 och 19–20).
Under Läs mer kan du läsa mer om rättigheter i förskolan för barn i behov av särskilt stöd.
(Texten uppdaterad juni 2019.)
Aktuella bestämmelser om förskolan:
Läroplan för förskolan, Lpfö18 (träder i kraft 1 juli 2019)
Mer att läsa om förskolan:
Skolverket: Regler och rättigheter
Skolverket: Förskolan styrs av skollagen och läroplanen
Specialpedagogiska Skolmyndigheten: Rättigheter i skolan
Skolinspektionen: Råd och vägledning om förskolan
Läs mer
Rättigheter i förskolan för barn i behov av särskilt stöd:
- Barn som av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver särskilt stöd i sin utveckling, i form av förskola, ska erbjudas plats skyndsamt (Enligt 8 kap. 14 § i Skollagen).
- Barn som av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver särskilt stöd i sin utveckling ska ges det stöd som deras speciella behov kräver (Enligt 8 kap. 9 § i Skollagen).
- Om det genom uppgifter från förskolans personal, ett barn eller ett barns vårdnadshavare eller på annat sätt framkommer att ett barn är i behov av särskilt stöd, ska förskolechefen (rektor från 1 juli 2019) se till att barnet ges sådant stöd. Barnets vårdnadshavare ska ges möjlighet att delta vid utformningen av de särskilda stödinsatserna. (Enligt 8 kap. 9 § i Skollagen).
Exempel på särskilt stöd i förskolan kan vara:
- Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK)
- En resurspersonal
- Stöd via specialpedagog
Rektorns ansvar för barn i behov av särskilt stöd:
- (att) utbildningen utformas så att barn i behov av särskilt stöd i sin utveckling får det stöd och de utmaningar de behöver
- (att) utforma utbildningen och anpassa resursfördelningen så att alla barn får det stöd och de utmaningar de behöver för utveckling och lärande
(Läroplan för förskolan, 2018, s. 19–20)
Samarbete med hem och förskoleklass, grundskola och fritidshem:
Förskolan har ett viktigt uppdrag när det gäller samarbete med barns vårdnadshavare.
I läroplanen för förskolan står det att förskolan ska samarbeta med hemmen för att ge barnet möjlighet att utvecklas efter sina förutsättningar. Förskolan ska berätta om utbildningens mål för vårdnadshavare, samt skapa tillitsfulla relationer med hemmet. Det innebär t.ex.:
- Personalen i förskolan ska föra fortlöpande samtal med barnets vårdnadshavare om barnets utveckling.
- Minst en gång varje år ska personalen och barnets vårdnadshavare genomföra ett samtal om barnets utveckling och lärande (ett så kallat utvecklingssamtal). Förskollärare har det övergripande ansvaret för utvecklingssamtalet.
- Förskolan ska hålla sig informerade om barns personliga omständigheter med respekt för barnens integritet.
- Förskolan ska samverka på ett förtroendefullt sätt med förskoleklassen, skolan och fritidshemmet för att stödja barnens utveckling och lärande i ett långsiktigt perspektiv.
- Det är förskolechefen (rektorn från 1 juli 2019) som har det yttersta ansvaret, men även förskollärarens och arbetslagets är ansvariga för samverkan med hemmet och andra skolformer.
(Läroplan för förskolan, 2018, s. 17)
Rektorns ansvar för samarbete med hem och förskoleklass, grundskola och fritidshem:
- genomföra det systematiska kvalitetsarbetet under medverkan av förskollärare, barnskötare och övrig personal samt säkerställa att barnens vårdnadshavare ges möjlighet att delta i kvalitetsarbetet,
- varje barn tillsammans med vårdnadshavare får en god introduktion i förskolan,
- samarbetsformer utvecklas med förskoleklassen, skolan och fritidshemmet för att stödja barnens utveckling och lärande,
- samverkan kommer till stånd med förskoleklassen, skolan och fritidshemmet för att skapa förutsättningar för en samsyn och ett förtroendefullt samarbete,
- utveckla formerna för samarbete mellan förskolan och vårdnadshavare och informera dem om förskolans mål och sätt att arbeta
(Läroplan för förskolan, 2018, s. 19–20)