
Förskoleklass
Förskoleklassen tillhör grundskolan och är obligatorisk sedan höstterminen 2018. Det betyder att skolplikten startar höstterminen året då barnet fyller sex år. Det finns ingen förskoleklass i den anpassade grundskolan. Alla elever, oavsett funktionsnedsättning, har rätt att gå i förskoleklassen (enligt 7 kap. 4 § i Skollagen). I likhet med förskolan ska undervisningen i förskoleklassen anpassas till alla elever. Bestämmelser om särskilt stöd och extra anpassningar gäller även i förskoleklassen. Det betyder att barn har rätt att få adekvat stöd för att kunna delta i förskoleklassen (enligt 3 kap. i Skollagen).
Förskoleklassens syfte och centrala innehåll regleras i kapitel 3 i Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr22. Undervisning i förskoleklassen ska utgå från en helhetssyn på eleverna och deras behov. Sociala relationer och lek är centrala arbetsområden tillsammans med elevers utveckling och lärande. Förskoleklassen ska även förbereda eleverna inför den obligatoriska grundskolan.
Vad gäller om barnet ska börja i anpassad grundskola i årskurs 1?
Förskoleklassen är obligatorisk, men det finns olika lösningar för barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning som vill gå i den anpassade grundskolan. Dessa regleras i Skollagens 7 kapitel ”Skolplikt och rätt till utbildning” som handlar om när skolplikten inträder (10 §) och ”Tidigare skolstart och undantag från skyldigheten att fullgöra skolplikt i förskoleklassen” (11b §).
Under Läs mer kan du läsa mer om vad som gäller kring den obligatoriska förskoleklassen och vilka olika alternativ som finns för barn som sedan väljer att gå i den anpassade grundskolan.
(Texten uppdaterad oktober 2024)
Aktuella bestämmelser om förskoleklassen:
Skolverket: Läroplan för förskoleklassen
Mer att läsa om förskoleklassen:
Skolverket: Om förskoleklassen
Specialpedagogiska Skolmyndigheten: Rättigheter i skolan
Skolverket: Extra anpassningar och särskilt stöd
Skolverket: Skolplikt och rätt till utbildning
Läs mer
Extra anpassning och särskilt stöd
Skollagens bestämmelser om extra anpassning och särskilt stöd gäller även för förskoleklassen. Här kan du läsa mer om vad dessa bestämmelser innebär. [länk till kommande sida]
Läsa-skriva-räkna-garantin
Från och med 1 juli 2024 gäller bestämmelser i skollagen om garantin för tidiga stödinsatser i anpassade grundskolan.
- Syftet är att uppmärksamma elever som läser svenska, sva eller matematik enligt anpassade grundskolans läroplan och som är i behov av stöd i sitt lärande i dessa ämnen.
- Syftet är också att stödinsatserna ska sättas in tidigt och utformas efter varje elevs behov.
- Målet med garantin för tidiga stödinsatser är att fler elever ska nå en fullständig grundskoleutbildning. För den anpassade grundskolan innebär det att elever som får rätt stöd tidigt kan utvecklas längre i sitt lärande.
Mer om Läs-skriva-räkna-garantin på Skolverkets webbplats.
Bestämmelser angående den obligatoriska förskoleklassen
Ett extra år på förskolan
Om det finns särskilda skäl (t.ex. att man tror att barnet kommer tillhöra den anpassade grundskolans målgrupp) kan barnet gå kvar ett extra år i förskolan, för att sedan fullgöra sin skolplikt först höstterminen det kalenderår då barnet fyller sju år. Om det är aktuellt behöver vårdnadshavare ansöka om uppskjuten skolplikt. Frågan prövas därefter av hemkommunen. Hemkommunen gör då en bedömning om en sexåring, som tillhör den anpassade grundskolans målgrupp, har särskilda skäl för att få skolplikten uppskjuten ett år. Hemkommunen tar sedan beslut om så kallad ”uppskjuten skolplikt” (enligt 7 kap. 10 § i Skollagen)
Börja förskoleklass ett år senare, eller börja i årskurs 1 i anpassad grundskola ett år senare
Efter beslut som uppskjuten skolplikt kan vårdnadshavaren välja om barnet ska börja förskoleklass vid 7 års ålder i grundskolan eller om barnet ska börja i årskurs 1 i anpassad grundskola vid 7 års ålder. I dessa fall fattar hemkommunen beslut efter begäran av vårdnadshavare (enligt 7 kap. 10 § och 11b § i Skollagen)
Börja årskurs 1 i anpassad grundskola ett år tidigare
Barnet kan även få tidigare skolstart, det vill säga hoppa över den obligatoriska förskoleklassen, och börja årskurs 1 i anpassad grundskola vid 6 års ålder. Barnets vårdnadshavare ansöker då om så kallad ”tidigare skolstart och undantag från skyldigheten att fullgöra skolplikt i förskoleklassen” (enligt 7 kap. 11b § i Skollagen)
Så här skriver Skolverket gällande den obligatoriska förskoleklassen:
Vad gäller för de barn som man tror senare kommer att gå i anpassad grundskola?
Barn som har en intellektuell funktionsnedsättning kan gå i grundsärskolan. Innan ett barn kan börja i anpassad grundskola måste hemkommunen (den kommunen där barnet bor) göra en noggrann utredning för att kunna bedöma om eleven hör till den anpassade grundskolans målgrupp. Utredningen består av en pedagogisk, psykologisk, medicinsk och social bedömning. I den anpassade grundskolan finns ingen förskoleklass. Många barn som ska gå i grundsärskolan kan först gå i en förskoleklass som hör till en grundskola, sameskola eller specialskola.
Hemkommunen kan göra bedömningen att en sexåring som tillhör den anpassade grundskolan målgrupp har särskilda skäl för att få skolplikten uppskjuten ett år. Då krävs att hemkommunen först tar beslut om uppskjuten skolplikt, därefter kan vårdnadshavaren välja om barnet ska börja förskoleklass vid 7 års ålder eller gå direkt till årskurs 1 i anpassad grundskola vid 7 års ålder. I dessa fall fattar hemkommunen beslut efter begäran av vårdnadshavaren. Barnet kan även få tidigare skolstart, det vill säga hoppa över förskoleklass och börja årskurs 1 i anpassad grundskola vid 6 års ålder.